Kunskapssöversikt om gaming och våldsbejakande extremism

Flamman socialt förebyggande centrum
Publicerat av: Sara Olsson
Bilden visar en bakgrund av videospel samt texten "Virtuella Världar och verkliga hot"

I arvsfondsprojektet Resilient Gamers har vi tagit fram en rapport vid namn Virtuella världar och vekliga hot: Gaming och våldsbejakande extremism - en kunskapsöversikt. Rapporten är framtagen av Sara Johansson, doktor i socialt arbete och analytiker på Agera Värmland. 

Syftet med kunskapsöversikten är att synliggöra både vad vi vet, och vad vi ännu inte vet om överlappningen mellan gaming och våldsbejakande extremism. Kunskapsöversikten behandlar teman som vad vi känner till kring extremistiska aktörer på den digitala spelplanen och hur de arbetar, på vilket sätt digitala spelutrymmen skapar en gynnsam miljö för radikaliserande budskap, samt om, eller kanske hur, gamingen används som strategiskt radikaliseringsverktyg.

Rapporten presenterar också vilka konsekvenser överlappningen mellan gaming och våldsbejakande extremism kan ha för det förebyggande arbetet. Slutligen blickar rapporten också framåt på hur vi potentiellt kan motverka extremistiska influenser inom spel och på spelrelaterade plattformar.